[Training of general practitioners, a Mexican medical school curriculum evaluation]

Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2019 Jul 31;57(2):97-106.
[Article in Spanish]

Abstract

Background: Educational curricula require constant improvement to respond to the needs of students, institutions and society.

Objective: To evaluate the Plan de Estudios 2010 of the Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Methods: Documentary and qualitative study of three phases. First, revision of trends of general medicine in special databases and comparison of curricula between universities. Second, focus groups with clinical teachers and basic sciences to investigate experiences and opinions in relation to trends in general medicine. Third, a "Generalists Committee" was convened to whom the results were presented (phase one and two) and the recommendations were adapted to adapt the results to the general practitioner's context. The participants were informed about the research objective and their participation was voluntary, the anonymity of theirs comments was protected.

Results: The trend towards specialization in clinical practice defines the future of general medicine, and the administrative uses have an impact on the practices of the general practitioner and on the patient's medical relationship.

Conclusion: Various aspects mainly educational and assistance hindered the quality of the practice of general medicine.

Introducción: los currículos educativos requieren estar en constante perfeccionamiento para responder a las necesidades de estudiantes, instituciones y de la sociedad.

Objetivo: evaluar el Plan de Estudios 2010 de la carrera de medicina de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Métodos: estudio documental y cualitativo, de tres fases. En la primera se revisaron las tendencias de la medicina general en bases de datos especializadas y se compararon los planes de estudios entre universidades. En la segunda, se realizaron grupos focales con docentes clínicos y de ciencias básicas para indagar experiencias y opiniones en relación con las tendencias de la medicina general. En la tercera, se convocó a un “Comité de Generalistas” a quienes se les presentaron los resultados de las fases anteriores, y se realizaron las recomendaciones pertinentes para adecuar los resultados al contexto del médico general. La participación de los entrevistados fue voluntaria, fueron informados sobre el objetivo de investigación y se resguardó el anonimato de sus testimonios.

Resultados: la tendencia hacia la especialidad en la práctica clínica define el futuro de la medicina general; asimismo, los intereses administrativos repercuten en las prácticas del médico general y en la relación médico-paciente.

Conclusión: diversos aspectos, principalmente educativos y asistenciales, obstaculizan la calidad de la práctica de la medicina general.

Keywords: Education, Medical, Undergraduate; Educational Measurement; General Practice.

Publication types

  • Systematic Review

MeSH terms

  • Advisory Committees / organization & administration
  • Curriculum
  • Focus Groups
  • General Practice / education*
  • General Practice / standards
  • General Practice / trends
  • General Practitioners / education*
  • Humans
  • Mexico
  • Schools, Medical