[Implementation of the academic day for undergraduate interns]

Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2016 May-Jun;54(3):386-90.
[Article in Spanish]

Abstract

Background: Medical internship is an important period in the formation of a general (or medical) practitioner, in which the student becomes a member of the "health community" and also applies all the knowledge he or she has received during the university lectures. The present study aims to evaluate the impact of the implementation of the academic day programme designed for undergraduate medical interns within the Mexican second level healthcare Hospital General Regional No. 6 "Dr. Ignacio García Téllez".

Methods: A comparative and also a prospective study were applied to a sample of 56 medical interns who participated in the academic day implementation. The impact of the scheme was assessed using the notes of the different exams at the beginning and end of the medical internship. The non-parametrical Wilcoxon test was used for the statistical analysis for comparison between the initial and final notes.

Results: A positive difference was observed in the notes of the modules of internal medicine, pediatrics, gynecology, emergency, general surgery, and family medicine applied at the beginning and end of the implementation of the academic day (p=0.000).

Conclusions: Basic guidelines should be established for educational training from an active-participative perspective as the academic day scheme; these rules should significatively increase the medical intern learning process and, as a logical consequence would have a positive influence on healthcare quality.

Introducción: el internado médico de pregrado es una etapa fundamental en la formación del médico general, en la cual el alumno pasa a ser integrante del equipo de salud y pone en práctica los conocimientos adquiridos durante los primeros años de la carrera. El objetivo fue evaluar el impacto de la implementación del día académico en médicos internos de pregrado del Hospital General Regional No. 6 “Dr. Ignacio García Téllez” de segundo nivel de atención médica. Métodos: estudio comparativo y prospectivo efectuado en una muestra de 56 médicos internos de pregrado que participaron en la implementación del día académico. El impacto de este día fue evaluado por la calificación obtenida en el examen de los diferentes módulos aplicado al inicio y al finalizar el internado de pregrado. Para el análisis estadístico se utilizó la prueba no paramétrica de Wilcoxon para la comparación intragrupo de los resultados iniciales con los finales. Resultados: en las calificaciones obtenidas en el examen aplicado al inicio y al final de la implementación del día académico se observó una diferencia positiva en los módulos de Medicina Interna, Pediatría, Ginecología y Obstetricia, Urgencias, Cirugía General y Medicina Familiar al término del día académico (p = 0.000). Conclusiones: se deben establecer las líneas para realizar intervenciones educativas desde la perspectiva activo-participativa, como el día académico, para incrementar el desarrollo del aprendizaje significativo que repercutirá positivamente en la calidad de la atención de los pacientes.

Keywords: Program development; Undergraduate medical education.

Publication types

  • Comparative Study
  • Evaluation Study

MeSH terms

  • Adult
  • Clinical Clerkship / methods*
  • Clinical Competence
  • Curriculum
  • Education, Medical, Undergraduate / methods*
  • Female
  • Humans
  • Male
  • Mexico
  • Program Evaluation
  • Prospective Studies
  • Secondary Care Centers
  • Young Adult