[Correlation between psychological state and emotional intelligence in residents of gynecology, and obstetrics]

Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2016 Nov-Dec;54(6):780-786.
[Article in Spanish]

Abstract

Background: Emotional intelligence is our capacity to acknowledge our own emotions, and the emotions of other people; it also has to do with the way emotions must be understood, and used productively. Given that an altered state of mind can have an impact on emotional intelligence, our objective was to correlate the psychological state with emotional intelligence in residents of gynecology, and obstetrics.

Methods: We assessed 76 gynecology and obstetrics residents by using What's my M3 and TMMS-24 instruments, in order to know the influence of psychological state on emotional intelligence.

Results: In male students of second grade, there was a positive correlation between obsessive-compulsive disorder (OCD) and emotional attention (EA), and a negative correlation with emotional clarity (EC). In third grade males, anxiety, bipolar disorder, and posttraumatic stress disorder (PTSD) correlated positively with EA. In male students of fourth grade there was a positive correlation between OCD and EA. In second grade female students, depression correlated negatively with emotional repair (ER). In third grade female students anxiety, bipolar disorder, and PTSD correlated positively with EA. In fourth grade female students there was a negative correlation between depression and EA, and between anxiety, OCD, and PTSD with EC.

Conclusions: Psychological status has a favorable impact on EA and a negative effect on EC and ER.

Introducción: la inteligencia emocional se refiere a las capacidades individuales para percibir emociones, a la manera como estas se deben entender y a su utilización de manera productiva. Como el estado psicológico alterado puede modificar la inteligencia emocional, el objetivo de este estudio consistió en correlacionar el estado psicológico con la inteligencia emocional en residentes de ginecología y obstetricia. Métodos: la influencia del estado psicológico y la inteligencia emocional se evaluó en 76 residentes de ginecología y obstetricia con los instrumentos What’s my M3 y TMMS-24. Resultados: en los varones de segundo grado hubo una correlación positiva entre el trastorno obsesivo compulsivo (TOC) con la atención emocional (AE) y una correlación negativa con la claridad emocional (CE). En los de tercer grado, la ansiedad, el trastorno bipolar (TBP) y el trastorno por estrés post traumático (TPSPT) se correlacionaron positivamente con la AE. En los de cuarto grado hubo correlación positiva del TOC con la AE. En las mujeres de segundo grado, la depresión se correlacionó negativamente con la reparación emocional (RE). En las mujeres de tercer grado, la ansiedad, el TBP y el TPSPT se correlacionaron positivamente con la AE y en las de cuarto grado hubo una correlación negativa de la depresión con la AE y de la ansiedad, el TOC y el TPSPT con la CE. Conclusión: el estado psicológico tiene un efecto favorable en la atención emocional y desfavorable en la claridad emocional y en la reparación emocional.

Keywords: Correlation; Emotional intelligence; Gynecology; Medical residency; Obstetrics.

MeSH terms

  • Adult
  • Emotional Intelligence*
  • Female
  • Gynecology / education*
  • Humans
  • Internship and Residency*
  • Male
  • Mental Disorders / diagnosis
  • Mental Disorders / psychology*
  • Mexico
  • Obstetrics / education*
  • Psychological Tests