Critical reading of clinical investigation reports in pregraduate students

Main Article Content

Sebastián Carranza-Lira
Rosa María Arce-Herrera
Rosalba Isabel Leyva-Salas
Félix Arturo Leyva-González

Keywords

Education, Medical, Undergraduate, Comprehension

Abstract

Objective: to evaluate the development of critical reading (CR) of clinical research texts (CRT) in medical students.

Methods: in 65 students an instrument for the evaluation of CR of CRT was applied. Four groups from three universities were studied: an academic exce -lence group (n = 21), B1 (n = 19) and B2 (n = 12), C (n = 13). The instrument had eight CRT with 150 items; 50 items to any of the following indicators: interpretation, judgment and proposition. The items were balanced in 50 % false and 50 % true. It was  analyzed the global management degrade and by indicator. Statistical analysis: Kruskal-Wallis and Mann-Whitney U test was used.

Results: age 22 (median) 20-28 (range) years, gender 56.9 % women, without differences between the three universities. The global score was 50.5 (8 to 112). Group A had statistically significant higher results in global score and by indicator (p < 0.001) in relation with the other universities. According to the interpretation, judgment and proposition indicators, group A had the higher score.

Conclusions: the results are similar to those observed in medical residents, because the development degrade for CR reading was low.

Abstract 107 | PDF (Spanish) Downloads 49

References

Viniegra-Velázquez L. Educación y crítica. El proceso de elaboración del conocimiento. México: Paidós Educador; 2002. p. 13-55.

 

Piaget J. Psicología y pedagogía. México: Ariel; 1986. p. 34-52.

 

Calva-Mercado JJ, Ponce de León-Rosales S, Vargas-Vorácková F. Cómo leer revistas médicas. Rev Invest Clin 1988;40:65,67-105.

 

Riegelman RK, Hirch RP. Cómo estudiar un estudio y probar una prueba: lectura crítica de la literatura médica. Washington, DC: OPS; 1992.

 

Mac Auley D, McCrum E, Brown C. Randomized controlled trial of the READER method of critical appraisal in general practice. BMJ 1998;316:1134-1137.

 

Freire P. La naturaleza política de la educación. México: Paidós. 1999. p. 29-32, 113-120, 165-195.

 

González-Cobos RP, Ríos-Hernández J, Landeros-Morales C. Aptitud para la lectura crítica de artículos de investigación clínica en residentes de psiquiatría. Rev Invest Clin 2001;53: 28-34.

 

Baeza-Flores E, Leyva-González FA, Aguilar-Mejía E. Aptitud para la lectura crítica de trabajos de investigación clínica en residentes de cirugía general. Rev Med Inst Mex Seguro Soc 2004;42:189- 192.

 

Mercado-Barajas JL, Viniegra-Velázquez L, Leyva-González FA. Aptitud para la lectura crítica de informes de investigaciones clínicas en médicos residentes del IMSS en Jalisco. Rev Invest Clin 2001;53:413-421.

 

Leyva-González FA, Viniegra-Velázquez L. Lectura crítica en médicos residentes de las especialidades troncales. Rev Invest Clin 1999;51:31-38.

 

Elizaldi-Lozano NE, Insfrán-Sánchez M, Cobos-Aguilar H. Lectura crítica de investigación clínica por médicos internos de pregrado. Rev Med Inst Mex Seguro Soc 2003;41:281-287.

 

Cobos-Aguilar H, Insfrán-Sánchez MD, Pérez-Cortez D, Elizaldi-Lozano NE, Hernández-Dávila E, Barrera-Monita J. Lectura crítica de investigación en el internado de pregrado en hospitales generales. Rev Med Inst Mex Seguro Soc 2005; 43:117-124.

 

Nunnaly JC, Bernstein IH. Psychometric theory. Third edition. USA: McGraw-Hill; 1994. p. 293-33.

 

Pérez-Padilla JR, Viniegra-Velázquez L. Método para calcular la distribución de las calificaciones esperadas por azar en un examen del tipo falso, verdadero y no sé. Rev Invest Clin 1989;41:375-379. 

 

Siegel S. Estadística no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta. Cuarta edición. México: Trillas; 1998.