This is an outdated version published on 2020-04-13. Read the most recent version.

Importance of doctor-patient communication strategies

Authors

  • Cristina Vega-Hurtado <p>Universidad Aut&oacute;noma Metropolitana, Unidad Xochimilco, Divisi&oacute;n de Ciencias Biol&oacute;gicas y de la Salud, Departamento de Atenci&oacute;n a la Salud. Ciudad de M&eacute;xico</p>

Keywords:

Physician-Patient Relations, Health Communication, Communication Barriers, Education, Medical

Abstract

When we have a fluid and close communication with the patients, we can get better results. A bad doctor-patient communication contributes to increasing conflicts, reflected on complaints, demands and bad practice. The doctor patient interview determines the type of relationship you stablish, because when you get the trust of the patient the relationship is strong and efficient. The goal of the doctor patient relationship is to improve patient health and medical attention. This review focuses on the importance of the doctor-patient communication, and we offer some suggestions to improve it.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Cristina Vega-Hurtado, <p>Universidad Aut&oacute;noma Metropolitana, Unidad Xochimilco, Divisi&oacute;n de Ciencias Biol&oacute;gicas y de la Salud, Departamento de Atenci&oacute;n a la Salud. Ciudad de M&eacute;xico</p>

    Estudiante de medicina, División de Ciencias Biológicas y de la Salud, Universidad Autónoma Metropolitana – Unidad Xochimilco, Ciudad de México, México.

References

Berman AC, Chutka DS. Assessing effective physician-patient communication skills:“are you listening to me, doc?“Korean J Med Educ. 2016;28(2):243-9.

 

Ranjan P, Kumari A, Chakrawarty A. How can doctors improve their communication skills?J Clin Diagn Res. 2015;9(3):1-4.

 

Anderson PF, Wescom E, Carlos RC. Difficult doctors, difficult patients:building empathy. J Am Coll Radiol. 2016;13:1590-8.

 

Mejía A, Romero H. La relación médico-paciente:el desarrollo para una nueva cultura médica. Rev Med Electrón. 2017;39(1):832-42.

 

Arrubarrena-Aragón VM. La relación médico-paciente. Cir Gen. 2011;33(2):122-5.

 

Sánchez D, Contreras Y. La relación médico-paciente y su importancia en la práctica médica. Rev Cubana Med Mil. 2014;43(4):528-33.

 

Ha JF, Longnecker N. Doctor-patient communication:a review. Oschsner J. 2010;10(1):38-43.

 

Ramos-Rodríguez C. Percepción de las relaciones médico-paciente, por parte de los usuarios externos de un departamento de medicina. An Fac Med. 2008;69(1):12-6.

 

Ocampo MJ. Bioética y ética médica:un análisis indispensable. Rev Fac Med UNAM. 2007;50(1):21-4.

 

Sánchez-González JM. La relación médico-paciente. Algunos factores asociados que la afectan. Rev CONAMED. 2007;12(1):20-8.

 

Aguirre-Gas H. Principios éticos de la práctica médica. Cir Cir. 2004;72(6):503-10.

 

Aguirre-Gas HG, Zavala-Villaviencio JA, Hernández-Torres F, Fajardo-Dolci G. Calidad de la atención médica y seguridad del paciente quirúrgico. Error médico, mala práctica y responsabilidad profesional. Cir Cir. 2010;78(5):456-62.

 

Lipp MJ, Riolo CB, Riolo MC, Farkas JA, Liu TA, Cisneros GJ. Showing you care:an empathetic approach to doctor-patient communication. Semin Orthod. 2016;22(2):88-94.

 

Kee J, Khoo HS, Lim I, Koh M. Communication skills in patient-doctor interactions:learning from patient complaints. Health Professions Education. 2017;4:97-106.

 

Levinson W, Roter DL, Mulooly JP, Dull VT, Frankel RM. Doctor patient communication:the relationship with malpractice claims among primary care doctors and surgeons. JAMA. 1997;277(7):553-9.

 

Moore P, Gómez G, Kurtz S, Vargas A. La comunicación médico-paciente:¿cuáles son las habilidades efectivas?Rev Med Chile. 2010;138(8):1047-54.

 

DorđevićV, Bras M, BrajkovićL. Person-centered medical interview. Croat Med J. 2012;53(4):310-3.

 

Kaba R, Sooriakumaran P. The evolution of the doctor-patient relationship. Int J Surg. 2007;5(1):57-65.

 

Cobos B, Haskard-Zolnierek K, Howard K. White coat hypertension:improving the patient-health care practitioner relationship. Psychol Res Behav Manag. 2015;8:133-41.

 

Marques FJ, Hossne WS. La relación médico-paciente bajo la influencia de la referencia bioética de la autonomía. Rev Bioética. 2015;23(2):308-15.

 

Paternotte E, van Dulmen S, van der Lee N, Scherpbier AJ, Scheele F. Factors influencing intercultural doctor-patient communication:a realist review. Patient Educ Couns. 2015;98(4):420-45.

 

Fajardo-Dolci G, Meljem-Moctezuma J, Rodríguez-Suárez J, Zavala-Villavicencio JA, Vicente-González E, Venegas-Páez F, et al. Recomendaciones para prevenir el error médico, la mala práctica y la responsabilidad profesional. Rev CONAMED. 2012;17(1):30-43.

 

Ruberton PM, Huynh HP, Miller TA, Kruse E, Chancellor J, Lyubomirsky S. The relationship between physician humility, physician-patient communication, and patient health. Patient Educ Couns. 2016;99(7):1138-45.

 

Leong SL, Gingrich D, Lewis PR, Mauger DT, George JH. Enhancing doctor-patient communication using email:a pilot study. J Am Board Fam Pract. 2005;18(3):180-8.

 

Rojas A, Lara L. ¿Ética, bioética o ética médica?Rev Chil Enf Respir. 2014;30(2):91-4.

Published

2020-04-13

Versions

Issue

Section

Opinion Articles