Clinical aptitude in occupational medicine residents
Main Article Content
Keywords
Occupational Medicine, Clinical Competence, Medical Education, Internship and Residency
Abstract
Objective: to determine clinical aptitude (AC) in occupational medicine residents.
Methods: an instrument based on real clinical cases was built and validated to assess AC, which was composed by surveillance indicators of the workers health (SIWH) and occupational-medical evaluation indicators (0ME) In the study participated 22 undergraduate students (UE), 40 residents of first year (R1) and 36 of second year (R2). The instrument was validated by experts.
Results: internal consistency of the instrument was 0.93 by Kuder-Richardson. Regarding global AC, 96 % of UE were situated in a random level and 4 % in a very low level. 15 % of R1 was situated in a random level, 50 % in a very low level, 30 % low level and 5 % in medium level; whereas R2 3 % was positioned in a random level, 28 % in a very low level, 50 % in low level and 19 % in medium level. A significant difference was found between R1 and R2 in occupational-medical evaluation (p < 0.009), but not in SIWH. Two centers showed statistical difference in both indicators.
References
Viniegra-Velázquez L. Evaluación de la aptitud clínica, ¿describir o reconstruir? Rev Invest Clin 2000; 52 (2): 109-110.
Viniegra-Velázquez L, Jiménez JL, Pérez PR. El desafío de la evaluación de la aptitud clínica. Rev Invest Clin 1991; 43 (1): 87-97.
Viniegra-Velázquez L, Jiménez JL. Nuevas aproximaciones a la medición de la aptitud clínica. Rev Invest Clin 1992; 44 (2): 269-275.
Abreu HL, Infante CC. La educación médica frente a los desafíos de la sociedad del conocimiento. Gac Med Mex 2004; 140 (4): 381-390.
Sánchez-Román FR, Pérez-Padilla A, SánchezVizcaíno P, Ortega-Escudero MT, Pérez-Martínez P, Haro-García L. Reflexiones en torno a los 40 años de la medicina del trabajo en México. Rev Med Inst Mex Seguro Soc 2007; 45 (4): 403-412.
Lifshitz A. La enseñanza de la aptitud clínica. Gac Med Mex 2004; 140 (3): 312-313.
Pérez PJ, Viniegra-Velázquez L. Método para calcular la distribución de las cuentas esperadas por azar en un examen del tipo falso, y no sé. Rev Invest Clin 1989; 41: 375-379.
Universidad Nacional Autónoma de México. Plan único de especializaciones médicas en medicina del trabajo. Programa académico del curso de especialización en medicina del trabajo. México: Facultad de Medicina UNAM; 2003.
Viniegra-Velázquez L, García RH, Briceño VA, Carrillo ER, Gómez PL, Herrera HM. Utilidad comparativa de las personas con fines selectivos. Rev Invest Clin 1985; 37: 253-256.
García HA, Viniegra-Velázquez L. Aptitud clínica del médico familiar en hipertensión arterial sistémica. Rev Invest Clin 1999; 51 (2): 93-98.
Harber P, Mummaneni S, Crawford L. Influencia del entrenamiento de residencia en patrones de práctica de medicina laboral. J Occup Environ Med 2005; 47 (2): 161 -167.
Cobos-Aguilar H, Insfrán-Sánchez M, Pérez-Cortés P, Elizaldi-Lozano N, Hernández-Dávila E, Barrera-Monita J. Aptitud clínica durante el internado de pregrado en hospitales generales. Rev Med IMSS 2004; 42 (6): 469-476.
Garfias-Garnica G, Aguilar-Mejía E, Viniegra-Velázquez L. Cómo explorar las aptitudes de los médicos residentes de traumatología y ortopedia en traumatismo cráneo encefálico. Rev Med IMSS 1997; 35 (3): 233-237.
Andalón-Perry S, García-Vigil J, Viniegra-Velázquez L, Espinosa-Alarcón P, López-Siller M. Aptitud clí-564 Rev Med Inst Mex Seguro Soc 2009; 47 (5): 557-564 nica y conducta prescriptiva del médico familiar en infecciones respiratorias agudas en menores de cinco años. Efecto de una estrategia educativa. Rev Med IMSS 1997; 35 (4): 295-302.
Sabido-Sigler M, Viniegra-Velázquez L. Aptitud y desempeño clínico en diabetes. Rev Invest Clin 1998; 50 (3): 211-216.
Rivera-Ibarra D. Evaluación de la aptitud clínica de médicos residentes de medicina física y rehabilitación. Rev Invest Clin Mex 1998; 50 (4): 341-346.
Gutiérrez-Gutiérrez SN, Aguilar-Mejía E, Viniegra-Velázquez L. Validación de un instrumento para evaluar la capacidad clínica del médico familiar. Rev Med IMSS 999; 37 (3): 201-210.
Pérez CJ, Aguilar-Mejía E, Viniegra-Velázquez L. La aptitud para la interpretación de imágenes gammagráficas en residentes de medicina nuclear. Rev Invest Clin 2002; 54 (1): 29-35.
Chávez-Aguilar V, Aguilar-Mejía E. Aptitud clínica en el manejo de la familia en los residentes de la medicina familiar. Rev Med IMSS 2002; 40 (6): 477-481.
Pantoja-Palmeros M, Barrera-Monita J, Insfrán-Sánchez M. Instrumento para evaluar la aptitud clínica en anestesiología. Rev Med IMSS 2003; 41 (1): 15-22.
García-Mangas JA, Viniegra-Velázquez L. Evaluación de la aptitud clínica en residentes de medicina familiar. Rev Med IMSS 2003; 41 (6): 487-494.
Uribe-Ravell J, Viniegra-Velázquez L. Evaluación de aptitudes antes de complicaciones médico-dentales. Rev Med IMSS 2004; 42 (1): 11-20.
García-Mangas JA, Viniegra-Velázquez L. La formación de médicos familiares y el desarrollo de la aptitud clínica. Rev Med IMSS 2004; 42 (4): 309 - 320.
Chavarría-Islas R, Rivera-Ibarra D. Entorno laboral y aptitudes clínicas en residentes de urgencias médico-quirúrgicas. Rev Med IMSS 2004; 42 (5): 371-378.
Andrade-Padilla MA, Rivera-Ibarra D, Uribe-Ravell J. Aptitud clínica en toxicología en residentes de pediatría. Rev Med Inst Mex Seguro Soc 2006; 44 (Supl electrónico): 33-38.
Viniegra-Velázquez L, Aguilar-Mejía E. Los ambientes laborales académicos en la formación de especialistas en el IMSS. En: Martínez SH, Villasís KM, Torres LJ, Gómez DA, editores. Las múltiples facetas de la investigación en salud 4. México: IMSS; 2005. p. 233-253.
Bertram DD. Educación para la práctica de la medicina laboral: conocimiento, competencia y profesionalismo. J Occup Environ Med 2000; 42 (2): 115.
Cashman C, eslovaco A. La agenda de la medicina laboral: rutas y estándares de especialización en medicina laboral en Europa. Occup Med 2005; 55: 308-311.
Ribak J, Lerman Y, Froom P. Salud ocupacional en Israel. Int Arch Occup Environ Health 1997; 70: 73-76.
Él F. Medicina ocupacional en China. Int Arch Occup Environ Health 1998; 71: 79-84.
Guo YL, Wu TN, Liou SH, Wang JD. Medicina ocupacional en Taiwán. Int Arch Occup Environ Health 1999; 72: 419-428.
Lee SH Medicina del trabajo en Corea. Int Arch Occup Environ Health 1999; 72: 1-6.
Koh D, Jeyaratman J. Salud laboral en Singapur. Int Arch Occup Environ Health 1998; 71: 295-301.
Okubo T. El estado actual de la salud ocupacional en Japón. Int Arch Occup Environ Health 1997; 70: 138-142.
Pon WO. Salud ocupacional en Australia. Int Arch Occup Environ Health 1998; 71: 363-371.
De la Hoz RE, Parker JE. Medicina ocupacional y ambiental en los Estados Unidos. Int Arch Occup Environ Health 1997; 71: 155-161.
Bedrikow B, Algranti E, Penteado-Buschinelli JT, Monrrone LC. Salud ocupacional en Brasil. Int Arch Occup Environ Health 1997; 70: 215-221.
De la Hoz RE, Guerrero E, Espinosa MT, De Fex RL. Medicina ocupacional y ambiental en Colombia. Int Arch Occup Environ Health 1999; 73: 145-149.
Contreras GR, Dummer W. Medicina ocupacional en Chile. Int Arch Occup Environ Health 1997; 69: 301-305.
Sánchez RF, Juárez PC, Aguilar MG, Haro GL, Borja AV, Luz C. Salud ocupacional en México. Int J Occup Environ Health 2006; 12: 346-354.
Knight J. El nuevo mundo de la movilidad académica: programas y proveedores transfronterizos. Perfiles Educativos 2006; 28: 11-54.
Sánchez RF. Certificación en medicina del trabajo: una reflexión. Gac Med Mex 2006; 142 (4): 357-358.
Epstein RM, Hundert EM. Definición y evaluación de la competencia profesional. JAMA 2002; 287 (2): 226-235.
Harrison J., Sharp C. Formación en medicina laboral: ¿somos tan buenos como creemos que somos? Occup Med 2004; 54: 437-438.
Tun-Queb MC, Aguilar-Mejía E, Herrera-Silva J, Viniegra-Velázquez L. Efectos del currículo por competencias en medicina familiar. Rev Med IMSS 2003; 41 (1): 5-13.
Díaz BA. El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Perfiles Educativos 2006; 28 (3): 7-36.
Schuwirth L. ¿Se puede enseñar el razonamiento clínico o solo se aprende? Med Educ 2002; 36: 695-696.
Brazdresch PM. La metodología cualitativa y el análisis de la práctica educativa. En: Mejía R, Sandoval SA, coordinadores. Tras las vetas de la investigación cualitativa. Perspectivas y acercamientos desde la práctica. México: ITESO; 2003. p. 176-191.