Implementation of the academic day for undergraduate interns

Main Article Content

Ricardo Salas-Flores
Brian González-Pérez

Keywords

Undergraduate medical education, Program development

Abstract

Background: Medical internship is an important period in the formation of a general (or medical) practitioner, in which the student becomes a member of the “health community” and also applies all the knowledge he or she has received during the university lectures. The present study aims to evaluate the impact of the implementation of the academic day programme designed for undergraduate medical interns within the Mexican second level healthcare Hospital General Regional No. 6 “Dr. Ignacio García Téllez”.

Methods: A comparative and also a prospective study were applied to a sample of 56 medical interns who participated in the academic day implementation. The impact of the scheme was assessed using the notes of the different exams at the beginning and end of the medical internship. The non-parametrical Wilcoxon test was used for the statistical analysis for comparison between the initial and final notes.

Results: A positive difference was observed in the notes of the modules of internal medicine, pediatrics, gynecology, emergency, general surgery, and family medicine applied at the beginning and end of the implementation of the academic day (p = 0.000).

Conclusions: Basic guidelines should be established for educational training from an active-participative perspective as the academic day scheme; these rules should significatively increase the medical intern learning process and, as a logical consequence would have a positive influence on healthcare quality.

Abstract 1687 | PDF (Spanish) Downloads 221 HTML (Spanish) Downloads 1507 PubMed (Spanish) Downloads 0 HTML Downloads 262

References

Ávila-Vázquez MC, Sandoval-Martínez F, Ortega-Cortés R, Vera-Cuspinera J. Propuesta de un programa operativo por competencias profesionales. Internado médico de pregrado. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2001;39(2):157-67.

 

Instituto Mexicano del Seguro Social. Programas académicos de internado de pregrado médico del Instituto Mexicano del Seguro Social. México: IMSS; 1996. 

 

Ríos-Cortázar V, Gasca-García A, Urbina-García R, Flores-Echavarría R, Lloret- Rivas A. Nuevos modelos educativos en el internado médico de pregrado. La participación de la Universidad. Reencuentro. 2005;1-16.

 

Instituto Mexicano del Seguro Social. Procedimiento para la planeación, desarrollo, control y evaluación de los procesos educativos de pregrado. 2510-003-005. México: Instituto Mexicano del Seguro Social; 2010. 

 

Rodríguez-Guzmán LM, Molina-de la O A, Galán-Cobos A, Rodríguez-García R, Aguilar-Ye A, Pérez-Ovando B. Aptitud clínica del médico interno de pregrado en la atención de pacientes con dengue. Medicina Universitaria. 2011;13;10-6.

 

Sánchez-Flores A, Flores-Echavarría R, Lara-Flores NL, Urbina-Becerra R. Expectativas y realidades del internado médico de pregrado. Un estudio cualitativo. Investigación en Salud. 2008;10:14-21.

 

Secretaría de Salud. Norma Oficial Mexicana NOM-234-SSA1-2003, Utilización de campos clínicos para ciclos clínicos e internado de pregrado. México: Diario Oficial de la Federación; 2006. 

 

Consejo y Chapela C, Viesca-Treviño C. Ética y poder: formación de residentes e internos. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2005;43(1):1-3.

 

Cohen JS, Pattern S. Well-being in residency training: a survey examining resident physician satisfaction both within and outside of residency training and mental health in Alberta. BMC Med Educ. 2005;22:5-21.

 

Escamilla-Ruiz A, Espinoza-Alarcón P, Viniegra-Velázquez L. Ambiente intrahospitalario y actividades de aprendizaje del médico interno de pregrado. Med Interna Mex. 1999;15:7.

 

Cancino-Marentes ME, Fernández-Argüellez RA, Arbesú-Michelena A. El aprendizaje de estudiantes de medicina durante su internado en tres hospitales en Nayarit, México. Educación Médica Superior. 2001;25:242-54.

 

Instituto Mexicano del Seguro Social (IMSS). Programa Académico del Internado de Pregrado. IMSS 1995-1996. Dirección de Prestaciones Médicas. Coordinación de Educación en Salud. México: IMSS; 1996.

 

Echevarría-Zuno S, Lifshitz A, Casares-Queralt S, Arévalo-Vargas A. La educación en salud en el IMSS. Primera edición. México: Instituto Mexicano del Seguro Social; 2012.

 

Institute for International Medical Education. Global minimum essential requirements in medical education. Med Teach. 2002;24:130-5.