Auditory processing self-report: How do normal-hearing individuals perceive themselves?

Authors

  • Silvana Valeria Serra <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>
  • Paula Gisele Tinunin <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>
  • Mónica Liliana Brizuela <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>
  • Lorena de los Ángeles Baydas <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>
  • Elio Andrés Soria <p>Consejo Nacional de Investigaciones Cient&iacute;ficas y T&eacute;cnicas, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Salud. C&oacute;rdoba</p>
  • Virginia Villarreal <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>
  • Agustín Ramiro Miranda <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>

Keywords:

Audiometry, Acoustic Impedance Tests, Hearing

Abstract

Background: Hearing results from processes of modulation of the acoustic signal performed by the auditory pathway and cortical activity. Sound detection, location, discrimination, intelligibility in noise and silence require integrity of the auditory system.

Objective: to recognize the auditory variability in competent users and examine the relationship of auditory processing abilities with peripheral sensitivity.

Methods: 97 normal-hearing participants with comprehensive listening in a second language and/or music were studied with the Spanish version of the Amsterdam Inventory for Auditory Disability and Handicap (S-AIADH), audiometry and impedanciometry. Correlations between S-AIADH scores and audiometric tonal and acoustic thresholds were calculated.

Results: Scores in sound distinction, intelligibility in noise and location showed the greatest dispersion. Auditory processing abilities did not correlate significantly with acoustic thresholds and reflexes, except for the intelligibility in noise that was positively associated with the tonal threshold at frequencies 500 and 1000 Hz in both ears.

Conclusion: These results indicate a paradox, which reinforces the differentiation between hearing and listening. For a comprehensive approach, the study of hearing requires addressing both peripheral and central auditory processing, where the use of self-report instruments is important.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Silvana Valeria Serra, <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>

    Dra en Fonoaudiología. Profesor de Audiología en la Licenciatura en Fonoaudiología de la Escuela de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias Médicas, Universidad Nacional de Córdoba. (Enrique Barros, Ciudad Universitaria, CP 5014), Córdoba, Argentina.

    Prof. Responsable del Unidad Curricular: LECTURA Y ESCRITURA ACADEMICA de la carrera Profesorado en educación Especial del Instituto de Educación Superior Domingo Cabred de la Facultad de Educación y Salud de la Universidad Provincial de Córdoba. Argentina

    Prof. Responsable del Unidad Curricular: PSCOLINGUISTICA de la carrera Licenciatura en Psicopedagogía del Instituto de Educación Superior Domingo Cabred de la Facultad de Educación y Salud de la Universidad Provincial de Córdoba. Argentina

  • Paula Gisele Tinunin, <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>

    Licenciada en Fonoaudiología. Becaria de proyecto Beca de Estímulo Vocacional. CIN

  • Mónica Liliana Brizuela, <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>

    Profesora Licenciada en Fonoaudiología.Responsable del área de audiologia del Hospital de Carlos Paz- Cordoba Argentina. 

  • Lorena de los Ángeles Baydas, <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>

    Profesor.Licenciada en Fonoaudiología

  • Elio Andrés Soria, <p>Consejo Nacional de Investigaciones Cient&iacute;ficas y T&eacute;cnicas, Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Salud. C&oacute;rdoba</p>

    Doctor Profesor en la Carrera de Medicina. Miembro de la Comisión Asesora del Doctorado de Ciencias de la Salud. Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad Nacional de  Córdoba

  • Virginia Villarreal, <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>

    Licenciada en Fonoaudiología. Ascripta en la catedra de Audiología de la licenciatura en Fonoaudiología. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba 

  • Agustín Ramiro Miranda, <p>Universidad Nacional de C&oacute;rdoba, Facultad de Ciencias M&eacute;dicas, Escuela de Fonoaudiolog&iacute;a. C&oacute;rdoba</p>

    Doctorando en Ciencias de la Salud. Becario doctoral de la Secretaria de Ciencia y Tecnología. Profesor de Clínica Otoneurológica y Laberintología en la Escuela de Fonoaudiología. Facultad de Ciencias Médicas. Universidad Nacional de Córdoba. Argentina.

References

World Health Organization. International Classification of Functioning, Disability, and Health. 2nd Edition. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2001.

 

Serra SV, Brizuela M, Baydas L, Miranda AR. Manual de la audición. Córdoba, Argentina: Brujas; 2018.

 

Serra SV. Usos y riesgos de la lengua en el lenguaje. Córdoba, Argentina: Brujas; 2015.

 

Kraus N, Chandrasekaran B. Music training for the development of auditory skills. Nat Rev Neurosci. 2010;11(8):599-605. DOI: 10.1038/nrn2882

 

Wong PC, Skoe E, Russo NM, Dees T, Kraus N. Musical experience shapes human brainstem encoding of linguistic pitch patterns. Nat Neurosci. 2007;10(4):420-2. DOI: 10.1038/nn1872

 

Song JH, Skoe E, Banai K, Kraus N. Perception of speech in noise: neural correlates. J Cogn Neurosci. 2011;23(9):2268-79. DOI: 10.1162/jocn.2010.21556

 

Fuentes EL, Cardemil FM. Validación de criterio y constructo para la creación de un cuestionario de exposición a ruido. Rev Otorrinolaringol Cir Cabeza Cuello. 2014;74(1):21-30. DOI: 10.4067/S0718-48162014000100004

 

Saunders GH, Cienkowski KM. A test to measure subjective and objective speech intelligibility. J Am Acad Audiol. 2002;13(1):38-49.

 

Miranda AR, Bruera JA, Serra SV. Scale of auditory behaviors: normative reference values for healthy Argentinian children. Acta Neuropsychol. 2017;15(2):119-26. DOI: 10.5604/01.3001.0010.2403

 

Fuente A, McPherson B, Kramer SE, Hormazábal X, Hickson L. Adaptation of the Amsterdam Inventory for Auditory Disability and Handicap into Spanish. Disability and Rehabilitation. Disabil Rehabil. 2012;34(24):2076-84. DOI: 10.3109/09638288.2012.671884

 

Akeroyd MA, Guy FH. The effect of hearing impairment on localization dominance for single-word stimuli. J Acoust Soc Am. 2011;130(1):312-23. DOI: 10.1121/1.3598466

 

Tyler RS, Perreau AE, Ji H. The validation of the spatial hearing questionnaire. Ear Hear. 2009;30(4):466-74. DOI: 10.1097/AUD.0b013e3181a61efe.

 

Anderson S, Kraus N. Sensory-cognitive interaction in the neural encoding of speech in noise: a review. J Am Acad Audiol. 2010;21(9):575-85. DOI: 10.3766/jaaa.21.9.3

 

Davis MH, Johnsrude IS. Hearing speech sounds: top-down influences on the interface between audition and speech perception. Hear Res. 2007;229(1-2):132-47. DOI: 10.1016/j.heares.2007.01.014

 

Meijer AG, Wit HP, Tenvergert EM, Albers FW, Kobold JPM. Reliability and validity of the (modified) Amsterdam Inventory for Auditory Disability and Handicap. Int J Audiol. 2003;42(4):220-6. DOI: 10.3109/14992020309101317

 

Pryce H, Metcalfe C, Hall A, Claire LS. Illness perceptions and hearing difficulties in King-Kopetzky syndrome: What determines help seeking? Int J Audiol. 2010;49(7):473-81. DOI: 10.3109/14992021003627892

 

Justel N, Diaz Abrahan V. Brain plasticity: Musical training involvement. Suma Psicol. 2012;19(2):97-108.

 

Torre P, Moyer CJ, Haro NR. The accuracy of self-reported hearing loss in older Latino-American adults. Int J Audiol. 2006;45(10):559-62. DOI: 10.1080/14992020600860935.

 

Serra SV, Diaz Nocera A, Brizuela ML, Baydas L, Fotinós J, Soria EA, Lucini MB, Serra MA. Patrón de respuestas y latencias en test de dígitos dicóticos en normoacúsicos con especialización auditiva. Rev Fac Cien Med Univ Nac Cordoba. 2017;74(1):18-25.

 

Mom T, Bascoul A, Gilain L, Avan P. Trastornos centrales de la audición. EMC-Otorrinolaringología. 2010;39(2):1-16. DOI: 10.1016/S1632-3475(10)70273-3

 

Meha-Bettison K, Sharma M, Ibrahim RK, Mandikal Vasuki PR. Enhanced speech perception in noise and cortical auditory evoked potentials in professional musicians. Int J Audiol. 2018;57(1):40-52. DOI: 10.1080/14992027.2017.1380850

 

Miranda AR, Assum AS, Serra SV, Carrizo E, Lucca ME. Psycholinguistic age-profiles of language impairment: A comparison between children with typical and atypical language development. Acta Neuropsychol. 2017;15(3):315-24. DOI: 10.5604/01.3001.0010.6098.

Published

2020-04-07

Issue

Section

Original Articles