Training of general practitioners, a Mexican medical school curriculum evaluation

Authors

  • Tania Vives-Varela <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>
  • Eduardo González-Quintanilla <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Ense&ntilde;anza Cl&iacute;nica Internado y Servicio Social. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>
  • Margarita Cabrera-Bravo <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a General. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>
  • Manuel Millán-Hernández <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>
  • Alberto Lifshitz-Guinzberg <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Ense&ntilde;anza Cl&iacute;nica Internado y Servicio Social. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>
  • Irene Durante-Montiel <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a General. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>
  • Armando Ortíz-Montalvo <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>
  • Alicia Hamui-Sutton <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>

Keywords:

Education, Medical, Undergraduate, Educational Measurement, General Practice

Abstract

Background: Educational curricula require constant improvement to respond to the needs of students, institutions and society.

Objective: To evaluate the Plan de Estudios 2010 of the Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Methods: Documentary and qualitative study of three phases. First, revision of trends of general medicine in special databases and comparison of curricula between universities. Second, focus groups with clinical teachers and basic sciences to investigate experiences and opinions in relation to trends in general medicine. Third, a "Generalists Committee" was convened to whom the results were presented (phase one and two) and the recommendations were adapted to adapt the results to the general practitioner's context. The participants were informed about the research objective and their participation was voluntary, the anonymity of theirs comments was protected.

Results: The trend towards specialization in clinical practice defines the future of general medicine, and the administrative uses have an impact on the practices of the general practitioner and on the patient's medical relationship.

Conclusion: Various aspects mainly educational and assistance hindered the quality of the practice of general medicine.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Tania Vives-Varela, <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>

    Jefa de Departamento. Departamento de Investigación en Educación Médica. Secretaría de Educación Médica. Facultad de Medicina. UNAM. Ciudad de México. México.

  • Eduardo González-Quintanilla, <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Ense&ntilde;anza Cl&iacute;nica Internado y Servicio Social. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>

    Académico e Investigador. Departamento de Integración Clínica. Secretaría de Enseñanza Clínica Internado y Servicio Social. Facultad de Medicina. UNAM. Ciudad de México. México.

  • Margarita Cabrera-Bravo, <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a General. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>

    Coordinadora de Ciencias Básicas. Coordinación de Ciencias Básicas. Secretaría General. Facultad de Medicina. UNAM. Ciudad de México. México.

  • Manuel Millán-Hernández, <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>

    Académico e Investigador. Departamento de Invetsigación en Educación Médica. Secretaría de Educación Médica. Facultad de Medicina. UNAM.

  • Alberto Lifshitz-Guinzberg, <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Ense&ntilde;anza Cl&iacute;nica Internado y Servicio Social. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>

    Secretario. Secretaría de Enseñanza Clínica Internado y Servicio Social. Facultad de Medicina. UNAM. Ciudad de México. México.

  • Irene Durante-Montiel, <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a General. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>

    Secretaria. Secretaría General. Facultad de Medicina. UNAM. Ciudad de México. México.

  • Armando Ortíz-Montalvo, <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>

    Jefe de Departamento. Departamento de Evaluación. Secretaría de Educación Médica. Facultad de Medicina. UNAM. Ciudad de México. México.

  • Alicia Hamui-Sutton, <p>Universidad Nacional Aut&oacute;noma de M&eacute;xico, Facultad de Medicina, Secretar&iacute;a de Educaci&oacute;n M&eacute;dica. Ciudad de M&eacute;xico, M&eacute;xico</p>

    Secretaria. Secretaría de Educación Médica. Facultad de Medicina. UNAM. Ciudad de México. México.

References

Brovelli M. Evaluación curricular. Fundamentos en Humanidades. 2001;2(4):101-22.

 

Plan de Estudios 2010 y Programas Académicos de la Licenciatura en Médico Cirujano [en línea]. México: Facultad de Medicina UNAM; 2009. Disponible en: http://www.facmed.unam.mx/_documentos/planes/mc/PEFMUNAM.pdf

 

Valdez, A. Hacia la sociología de los futuros. Una aproximación al Homo futurus complexus. México: Pearson Educación; 2011.

 

QS World University Rankings by Subject 2016 Medicine. Disponible en: https://www.topuniversities.com/university-rankings/university-subject-rankings/2016/medicine

 

Martínez-Salgado Carolina. El muestreo en investigación cualitativa: principios básicos y algunas controversias. Ciênc & Saúde Coletiva. 2012;17(3):613-9.

 

Hamui-Sutton A, Varela-Ruiz M. La técnica de grupos focales. Inv Ed Med. 2013;2:55-60. DOI: https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72683-8

 

Fernández L. ¿Cómo analizar datos cualitativos? Barcelona, España: Butlletí La Recerca; 2006.

 

Khan SA, Asadullah M, Naz S. Trends in medical education from traditional to integrated system: valued by first year MBBS students at a private medical college of Peshawar. Journal of Medical Students. 2014;1(1):12-9.

 

Evans P. Medical education-What are the challenges for 21st century. Adv Health Prof Educ. 2015;1(2):47-8.

 

Majumder AA. How can we teach students if we do not know how they learn? South East Asia Journal of Public Health. 2013;3(2):70-3. DOI: https://doi.org/10.3329/seajph.v3i2.20044

 

Barth M, Michelsen G, Rieckmann M, Thomas I. Higher Education for Sustainable Development - key insights on research and practical experiences at the University of Vechta. En: Handbook of Higher Education for Sustainable Development. London: Routledge; 2016.

 

Fernández CM. Literature Review: Trends in 21st Century Medical Education. Touro College Lander Center for Educational Research. 2012:1-4.

 

Haji F, Da Silva C, Daigle D, Dubrowski A. From bricks to buildings: adapting the medical research council framework to develop programs of research in simulation education and training for the health professions. Simul Healthc. 2014;9(4):249-59. DOI: https://doi.org/10.1097/SIH.0000000000000039

 

Plunkett-Rondeau J, Hyland K, Dasgupta S. Training future physicians in the era of genomic medicine: trends in undergraduate medical genetics education. Genet Med. 2015;17(11):927-34. DOI: https://doi.org/10.1038/gim.2014.208

 

Gouda P, Campion J. Technology Trends in Medical Education. International Journal of Medical Students. 2014;2(1):29.

 

Asch DA, Weinstein DF. Innovation in Medical Education. N Engl J Med. 2014;371(9):794-5. DOI: https://doi.org/10.1056/NEJMp1407463

 

Yao Q, Chen K, Yao L, Lyu PH, Yang TA, Luo F, et al. Scientometric trends and knowledge maps of global health systems research. Health Res Policy Syst. 2014;5:12-26. DOI: 10.1186/1478-4505-12-26

 

Doherty I, Sharma N, Harbutt D. Contemporary and future eLearning trends in medical education. Med Teach. 2015; 37(1):1-3. DOI: https://doi.org/10.3109/0142159X.2014.947925

 

Whitehead CR, Kuper A, Hodges B, Ellaway R. Conceptual and practical challenges in the assessment of physician competencies. Med Teach. 2015;37(3):245-51.

 

Abdulghani HM, Al-Drees AA, Khalil MS, Ahmad F, Ponnameruman GG, Amin Z. What factors determine academic achievement in high achieving undergraduate medical students? A qualitative study. Med Teach. 2014;36(Supl 1):S43-S8

 

Bierer SB, Foshee C, Uijtdehaage S. Strategies to Remain Current with the Medical Education Field. Med Sci Educ. 2015;25(2):16370. DOI: https://doi.org/10.1007/s40670-015-0110-1

 

Khan FA, Chikkatagaiah S, Shafiullah M, Nasiri M, Saraf A, Sehgal T, et al. Int Migration & Integration. 2015;16(3): 743-59. DOI: https://doi.org/10.1007/s12134-014-0368-y

 

Anderson E, Smith R, Hammick M. Evaluating an interprofessional education curriculum: A theory-informed approach. Med Teach. 2016;38(4):385-94.

 

Hafferty FW, Gaufberg EH, O’Donnell JF. The Role of the Hidden Curriculum in “On Doctoring Courses”. AMA J Ethics. 2015;17(2):129-37. DOI: https://doi.org/10.1001/virtualmentor.2015.17.02.medu1-1502

 

Sánchez-González J. La relación médico paciente. Algunos factores asociados que la afectan. Rev CONAMED. 2007;12(1):20-8.

 

Burr C, Piñó A, Quiroz LA, Martín-Lunas E. Por los caminos del Sistema Nacional de Salud. En: Guía para el paciente participativo: Atrévete a saber, atrévete a exigir. México: LID Editorial Mexicana; 2017. pp 58-79. Disponible en: http://cciudadano.org.mx/cciudadano2/wp-content/uploads/2017/02/Guia-paciente-participativo-final.pdf

Published

2019-10-16

Issue

Section

Original Articles