Teacher profile of teachers who attend the Educational Research and Teacher Training Center
Keywords:
Job Description, Faculty, Teaching, LearningAbstract
Background: In the configuration of the teacher profile, the way in which the teacher represents his professional function and the way and intensity in which he feels challenged by others plays a decisive role.
Objective: To know the predominant type of profile in teachers who attend courses at the Educational Research and Teacher Training Center from the National Medical Center Siglo XXI (NMC SXXI).
Material and methods: Cross-sectional study in professors who attended the aforementioned center, where the Questionnaire for the Assessment of Teaching Methodology was applied to know if the teaching profile was focused on teaching or learning.
Results: 43 professors were included, with an average age of 40.84 ± 6.7 years. 65% came from general hospitals (GH). The majority disagreed with teacher-centered education, while learner-centered education had a high agreement; however, when comparing medians, no significant difference was found. Although there was a clear significant difference in the learner-centered profile in terms of those under 40-years-old, both genders as well as teaching background, especially within the Instituto Mexicano del Seguro Social (IMSS) (p = 0.000) and more specifically in the NMC SXXI Specialties Hospital (p = 0.001) and at the GH (p = 0.000).
Conclusions: There is a dominant trend in the learner-centered teaching profile; however, it was higher for teachers with teacher preparation within IMSS than outside this institute, as well as for professors from the Specialties Hospital and GH.
Downloads
References
Fernández-Borrero M, González-Losada S. El perfil del buen docente universitario. Una aproximación en función del sexo del alumnado. Revista de Docencia Universitaria. 2012;10(2):237-49.
Borgobello A, Peralta N, Roselli N. El estilo docente universitario en relación al tipo de clase y a la disciplina enseñada. Liberabit. 2010;16(1):7-16.
Cobár-Menjívar M. Influencias del perfil docente en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la UFG. Realidad y Reflexión. 2011;11(33):47-52.
Espinosa-Vázquez O, Martínez-González A, Díaz-Barriga Arceo F. Formas de enseñanza y evaluación utilizadas por los docentes de odontología:resultados y su clasificación psicopedagógica. Inv Ed Med. 2013;2(8):183-92.
Treviño X, Sirhan M, Moore P, Reyes J. Formación en educación de los docentes clínicos de medicina. Rev Med Chile. 2009;137:1516-22.
Castillo M. La profesión docente. Rev Med Chile. 2010;138:902-7.
Barraza A. La formación docente bajo una conceptualización comprehensiva y un enfoque por competencias. Estudios Pedagógicos. 2007;33(2):131-53.
Fernández-González J, Elortegui-Escartín N. Quépiensan los profesores acerca de cómo se debe enseñar. Enseñanza de las Ciencias. 1996;14(3):331-42.
Guichot-Reina V. Docencia y compromiso socio-político:el legado pedagógico de Paulo Freire (1921-1997). Docencia. 2003;1:63-74.
Izarra DA, López IM, Prince EM. El perfil del educador. Revista de Ciencias de la Educación. [Sin año de publicación]. Disponible en:http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/a3n21/face21-7.pdf
Quintanal-Díaz J, García-Domingo B, Martínez-García M. El perfil docente:capacidades que se establecen en el marco del EEES. Educación y Futuro. 2007;16:131-52.
Ponce-de León M. Tendencias actuales en la enseñanza de la medicina. Estrategias del aprendizaje en medicina. Gac Med Mex. 2004;140(3):305-6.
Yurén T, Olivera A, Stella S. Estilos docentes, poderes y resistencias ante una reforma curricular. El caso de formación cívica yética en la escuela secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 2003;8(19):6315-2.
Pavie A. Formación docente:hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 2011;14(1):67-80.
Recio-BuriticáA. El perfil del educador para el siglo XXI. Revista de la Facultad de Ingeniería. 1995;1:21-8.
Gargallo-López B. Estilos de docencia y evaluación de los profesores universitarios y su influencia sobre los modos de aprender de sus estudiantes. Revista Española de Pedagogía. 2008;46(241):425-46.
Martínez-González A, López-Bárcena J, Herrera Saint-Leu P, Ocampo-Martínez J, Petra I, Uribe-Martínez G, et al. Modelo de competencias del profesor de medicina. Educ Med. 2008;11(3):157-67.
Lafuente J, Escanero J, Manso J, Mora S, Miranda T, Castillo C, et al. El diseño curricular por competencias en educación médica:impacto en la formación profesional. Educación Médica. 2007;10(2):86-92.
Gargallo-López B, Suárez-Rodríguez J, Garfella-Esteban P, Fernández-March A. El cuestionario CEMEDEPU. Un instrumento para la evaluación de la metodología docente y evaluativa de los profesores universitarios. Estudios Sobre Educación. 2011;21:9-40.
Fernández-Borrero M, González-Losada S. El perfil del buen docente universitario. Una aproximación en función del sexo del alumnado. Revista de Docencia Universitaria. 2012;10(2):237-49.
Fernández-Batanero J. Competencias docentes para la inclusión del alumnado universitario en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Revista Educación Inclusiva. 2011;4(2):135-46.
Iglesias J. El aprendizaje basado en problemas en la formación inicial de docentes. Perspectivas. 2002;32(3):1-17.
Galvis RV. De un perfil docente tradicional a un perfil docente basado en competencias. Acción Pedagógica. 2007;16(1):485-7.
Bourdieu P. Campo de poder, campo intelectual y habitus de clase. En:Campo de poder, campo intelectual. México:Montressor;2002. p. 97-117.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors retain their copyright and grant the Revista Médica del IMSS the right of first publication. Articles are distributed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License, which allows sharing as long as the author and the original source are properly credited.