Instrument validation that measures disruptive education on clinical training
Main Article Content
Keywords
Technology, Students, Education Medical, Validation Study
Abstract
Background: During the contingency derived from the COVID-19 pandemic, there were no instruments assessing the aspects of clinical training, which is why it is necessary to have a questionnaire that let us know the opinion of medical students about the disruptive education.
Objective: To validate a questionnaire designed to know the opinion of medical students about disruptive education in their clinical training.
Material and methods: This is a validation cross-sectional study which was developed in three phases: 1) Elaboration of the questionnaire aimed at undergraduate medical students who took clinical science subjects in their curricular program; 2) validation of content by Aiken’s V test with 7 expert judges and reliability estimation with Cronbach’s alpha coefficient in a pre-sample test with 48 students; 3) analysis of the information through descriptive statistics, where the following results were observed: Aiken’s V index of V = 0.816; Cronbach’s alpha coefficient = 0.966. A total of 54 items were incorporated in the questionnaire after the pre-sampling test.
Conclusions: We can rely on a valid and reliable instrument that objectively measures disruptive education in the clinical training of medical students.
References
Al Samaraee A. The impact of the COVID-19 pandemic on medical education. Br J Hosp Med (Lond). 2020;81(7):1-4. doi: 10.12968/hmed.2020.0191.
Barrera-Rea V, Guapi-Mullo A. La importancia del uso de las plataformas virtuales en la educación superior. Atlante. 2018:1- 4. Disponible en: https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/07/plataformas-virtuales-educacion.html?fb_comment_id=19456 83888795709_4146938658670210.
Granda-Ascencio LY, Espinoza-Freire EE, Mayon-Espinoza SE. Las TICs como herramientas didácticas del proceso de enseñanza-aprendizaje. Conrado. 2019;15(66):104-10.
Mayorga M. Conocimiento, aplicación e integración de las TIC – TAC y TEP por los docentes universitarios de la ciudad de Ambato. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 20. 2020;9(1):5-11.
Zambrano Farías FJ. Sociedad del Conocimiento y las TEPs. INNOVA Research Journal. 2017;2(10):169-77. Disponible en: http://revistas.uide.edu.ec/index.php/innova/article/view/534.
Ocampo-Eyzaguirre D, Sucari W, Anaya J, Medina R, Zúñiga-Sánchez H. Educación disruptiva: Nuevos desafíos en la formación de investigadores sociales en tiempos de pandemia y distanciamiento social. Apuntes Universitarios. 2021; 12(1). Disponible en: https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/916.
Gracia C, Ramiro I. La educación disruptiva . Universidad Iberoamericana Puebla. 2021;12:3-5. Disponible en: https:// hdl.handle.net/20.500.11777/4923.
Fajardo-Dolci GE, Santacruz-Varela J, Lara-Padilla E, García-Luna Martínez E, Zermeño-Guerra A, Gómez JC. Características generales de la educación médica en México. Una mirada desde las escuelas de medicina. Salud Publica Mex. 2019;61(5):648.
Facultad de Medicina y Ciencias Biomédicas, Universidad Autónoma de Chihuahua. Guía para docentes 2022. Perfil de egreso por competencias. Chihuahua: Facultad de Medicina y Ciencias Biomédicas; 2022. pp. 11-3.
Manríque-Gutiérrez G, Motte-García E, Naveja-Romero J, Sánchez Mendiola M, Gutiérrez-Cirlos C. Cambios y estrategias de la educación médica en respuesta a la pandemia por COVID-19. Investigación en Educación Médica. 2021;(39): 79-95.
Sanchez-Mendiola M. ¿Qué debemos hacer por la educación en ciencias de la salud en el verdadero siglo XXI? Investigación en Educación Médica. 2021;37(37):5-8. Disponible en: http://www.riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/ view/626.
Gallardo S. Sociedad 5.0 o sociedad hiperconectada. Revista SISTEMAS. 2020;(154):51-67.
Dedeilia A, Sotiropoulos MG, Hanrahan JG, Janga D, Dedeilias P, Sideris M. Medical and Surgical Education Challenges and Innovations in the COVID-19 Era: A Systematic Review. In Vivo (Brooklyn). 2020;34(3 suppl):1603-11.
Hernández-Sampieri R, Fernández-Collado C, Baptista-Lucio MP. Metodología de la investigación. 6th ed. México, DF: McGraw-Hill; 2014. pp. 199-214.
Merino-Soto C, Livia-Segovia J. Intervalos de confianza asimétricos para el índice la validez de contenido: Un programa Visual Basic para la V de Aiken. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. 2009;25(1):169-71.
Ledesma R, Molina Ibañez G, Valero Mora P. Internal consistency analysis by means of Cronbach’s Alpha: a computer program based on dynamic graphics. Psico-USF. 2002;7(2): 143-52.
Tuapanta-Dacto JV, Duque-Vaca MA, Mena-Reinoso AP. Alfa de Cronbach para validar un cuestionario de uso de tic en docentes universitarios. Revista mktDescubre - ESPOCH FADE. 2017;10(12):37-48.
Oviedo H, Campo-Arias A. Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Rev Colomb Psiquiatr. 2005;34(4):572-8.
Sánchez C, Gutiérrez Zuñiga D, Valbuena F, Linares Restrepo FB, Moreno Luna I del S. Percepción de la educación virtual y herramientas de simulación en las residencias médicas durante la pandemia por COVID. Educación Médica Superior. 2021;35.
Cumplido-Hernández G. Visión pragmática de la educación médica. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2009;47(2):171-8. Disponible en: http://revistamedica.imss.gob.mx/editorial/ index.php/revista_medica/article/view/1845/2372.
Alemán-Bermudez I, Vera-Leon E, Patiño-Torres M. COVID-19 y educación médica: la virtualidad desde la perspectiva del profesor y del estudiante de educación superior. 2020;36(3):116-23. Disponible en: https://docs.bvsalud.org/ biblioref/2020/11/1129851/558-1079-1-sm.pdf.
Vergara-de la Rosa E, Vergara-Tam R, Álvarez-Vargas M, Camacho-Saavedra L, Gálvez-Olortegui J. Educación médica a distancia en tiempos de COVID-19. Educacion Médica Superior. 2020;34(2). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412020000200025.
Milena S, Correa M. La innovación educativa en los tiempos del Coronavirus. Pontificia Universidad Javeriana Cali. 2020; 6(1):14-8.
Kim JW, Myung SJ, Yoon HB, Moon SH, Ryu H, Yim JJ. How medical education survives and evolves during COVID-19: Our experience and future direction. PLoS One. 2020;15(12):2-7.
Villavicencio-Martínez RA, Luna-Serrano E. Design and validation of an evaluation questionnaire of clinical supervision. RELIEVE - Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. 2018;24(1).