Murals, medicine, and memory: The cultural heritage of IMSS as a generator of institutional identity
Main Article Content
Keywords
Social Identification, Art, Social Medicine
Abstract
The Mexican Institute for Social Security (IMSS) safeguards one of the most significant public art collections in Mexico, composed of murals, sculptures, and architectural works located throughout its medical, administrative, and social facilities across the country. This artistic heritage not only holds aesthetic value but also serves as a visual and symbolic expression of the values that gave rise to the Institute, as well as those of Latin American social medicine. Throughout its historical trajectory, IMSS has used institutional art as an instrument for building a collective identity, embodying principles such as solidarity, equity, the right to health, and social justice, principles that have contributed to strengthening a sense of belonging. This article presents a documentary and reflective review of the role of artistic heritage in the construction of institutional identity, with emphasis on its historical, symbolic, and social functions. It reflects on the importance of reinterpreting this heritage from a contemporary perspective that promotes its dissemination, appropriation, and use in strategies aimed at humanization, as well as its pedagogical, communal, and symbolic roles. The article concludes that preserving, promoting, and making visible IMSS's artistic heritage is a key strategy for consolidating an institutional identity aligned with the humanistic principles that shaped Mexico’s social security system.
References
1. Vásquez-Bravo D. Patrimonio e identidad cultural, el desafío de la educación patrimonial en la era de los avances tecnológicos. Rev Hist y Geogr. 2022;(47):191-217. doi: 10.29344/07194145.47.3384.
2. Prats L. El concepto de patrimonio cultural. Política y Soc. 1998;(27):63-76. Disponible en: https://revistas.ucm.es/index.php/POSO/issue/view/POSO989813.
3. González-Espino D, Rúa-Pomahuacre SP. Modelo de gestión del patrimonio cultural para la inversión pública. Revista Yachaq. 2022;5(2):37-53. doi: 10.46363/yachaq.v5i2.2.
4. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Convention concerning the Protection of the World Cultural and Natural Heritage, adopted by the General Conference at its 17th session, Paris, 16 November 1972. General Conference, 17th session, 1972. 1972. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252191_spa?posInSet=13&queryId=c1803de1-a161-4807-a732-a4b8894e8917.
5. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.1982-2000: de MONDIACULT a “Nuestra diversidad creativa”. México: UNESCO; 2023. Disponible en: https://ich.unesco.org/es/1982-2000-00309.
6. Fonseca-Martínez A, Brull-González Ml. Patrimonio cultural e identidad en las universidades. Rev Conrado. 2020;16(74):379-86. Disponible en: http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n5/2218-3620-rus-12-05-328.pdf.
7. Molina y Vedia del Castillo SI. Patrimonio Nacional, cultura e identidad: Aspectos poco tradados. Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México; 2022.
8. Halbwachs M. La Memoria Colectiva. 1st ed. Zaragoza: Prensas Universitarias Zaragoza; 2004. Disponible en: https://ia601509.us.archive.org/17/items/MemoriaColectivaHalbwachs./Memoria%20Colectiva-Halbwachs.-.pdf.
9. Arévalo JM. El patrimonio como representación colectiva. La intangibilidad de los bienes culturales. Gaz Antropol. 2010;26(1):1-14. Disponible en: https://pdfs.semanticscholar.org/4912/cb986a6d11ac22bcf2672a6b7564493c367d.pdf.
10. De Lara M. El patrimonio cultural como símbolo de identidad. Entretejidos Rev Transdiscipl y Cult Digit. 2016;3-19. Disponible en: https://entretejidos.iconos.edu.mx/thesite/wp-content/uploads/2020/02/Entretejidos-El-patrimonio-cultural-como-símbolo-de-identidad.pdf.
11. Del Huerto Revaz M, Curia C, Yuln M. Patrimonio cultural: entre el producto y el proceso. Concepto, categorías y discursos. Análisis. 2022;54(101). doi: 10.15332/21459169.7394.
12. Moreno-Zaldívar Y. Los imaginarios sociales como expresión del patrimonio cultural. Aproximación desde las artes plásticas holguineras. Innovación tecnológica (Las Tunas). 2020;26:1-11. Disponible en: https://portal.amelica.org/ameli/journal/442/4422355009/
13. Molano OL. Identidad cultural un concepto que evoluciona. Rev Opera. 2007;(7):69-84. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67500705.
14. Hersch-Martínez P. Patrimonio cultural y participación social: una articulación imprescindible. Diario de Campo. Patrimonios Cult. 2017;2:7-26. Disponible en: https://revistas.inah.gob.mx/index.php/diariodecampo/article/view/11866/12633.
15. Pardo M. El valor del patrimonio cultural para las instituciones públicas. Zaragoza: Integra; 14 jul 2022. Disponible en: https://www.integratecnologia.es/la innovacion necesaria/el valor del patrimonio cultural para las instituciones publicas/
16. Acuña E, Sanfuentes M. Ambigüedades en la identidad organizacional: de hospicio a Instituto Nacional de Geriatría. Psiquiatría y Salud Mental. 2022;39(3 4):83-95. Disponible en: https://schilesaludmental.cl/web/wp-content/uploads/2023/04/03.-Instituto-Geriatria.pdf.
17. Instituto Mexicano del Seguro Social. 80 Años de Historia. Vol. I. Ciudad de México: Instituto Mexicano del Seguro Social; 2023.
18. Instituto Mexicano del Seguro Social. Los rostros del IMSS. Instituto Mexicano del Seguro Social. Ciudad de México: Agencia Promotora de Publicaciones; 2017. Disponible en: http://www.imss.gob.mx/sites/all/statics/75aniv/IMSS75-book.pdf.
19. Instituto Mexicano del Seguro Social. El Seguro de México. Ciudad de México: Editorial Otras Inquisiciones; 2017. Disponible en: http://www.imss.gob.mx/sites/all/statics/75aniv/elsegurodemexico.pdf.
20. Espinoza JA. Una nueva mirada al patrimonio artístico del IMSS. Gac Museos. 2013;(55):43.
21. Laurell AC. El estudio social del proceso salud-enfermedad en América Latina. Cuad Médicos Soc. 1986;37:1-10.
22. Instituto Mexicano del Seguro Social. Patrimonio artístico del IMSS, un mundo de muralistas, escultores y arquitectos. México: IMSS; 2016. Disponible en: https://www.imss.gob.mx/prensa/archivo/201603/040.
23. MXC. La historia de la medicina en los impresionantes murales del IMSS. México: MXC; 2019. Disponible en: https://mxc.com.mx/2019/01/21/la-historia-de-la-medicina-en-los-impresionantes-murales-del-imss/
24. International Center for the Arts of the Americas at the Museum of Fine Arts. Documents of Latin American and Latino Art. Contrato para la ejecución de una pintura mural que celebra por una... Houston: ICAA; 1951. Disponible en: https://icaa.mfah.org/s/es/item/796041#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-2001%2C-45%2C6551%2C3666.
25. International Center for the Arts of the Americas at the Museum of Fine Arts. Documents of Latin American and Latino Art. Plan de trabajo para el Centro Médico (IMSS). Houston: ICAA; 1958. Disponible en: https://icaa.mfah.org/s/es/item/796086#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-2001%2C-158%2C6551%2C3666.
26. International Center for the Arts of the Americas at the Museum of Fine Arts. Documents of Latin American and Latino Art. Diego Rivera profeta del seguro social. Houston: ICAA; 1954. Disponible en: https://icaa.mfah.org/s/es/item/734417#?c=&m=&s=&cv=&xywh=-1673%2C0%2C5895%2C3299.
27. Instituto Mexicano del Seguro Social. IMSS Exhibe Obras Icónicas de la Seguridad Social, del Pintor y Escultor Federico Cantú. México: IMSS; 2017. Disponible en: https://www.imss.gob.mx/prensa/archivo/201712/385.
28. Instituto Nacional de Bellas Artes. Sensibilidad y disciplina rigieron la obra del pintor Luis Nishizawa. Ciudad de México: INBA; 2 de febrero de 2020. Disponible en: https://inba.gob.mx/prensa/13724/sensibilidad-y-disciplina-rigieron-la-obra-del-pintor-luis-nishizawa.
29. Instituto Tamayo. Luis Nishizawa: el espíritu de lucha en TTamayo. Junio de 2024. Disponible en: https://www.ttamayo.com/2024/06/luis-nishizawa-el-espiritu-de-lucha-en-ttamayo/
30. Instituto Mexicano del Seguro Social. Patrimonio artístico IMSS: Luis Nishizawa. México: IMSS; 2022. Disponible en: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/715989/PATRIMONIO_ARTI_STICO_IMSS_LUIS_NISHIZAWA.pdf
31. Rivas-Ruiz R, Martínez Castuera-Gómez C. Guillermo Ceniceros, virtuoso colaborador de la Revista Médica del IMSS: Mujeres Chac-Mool. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2025;62(5):e6463. doi: 10.5281/zenodo.13834741
32. Romero-Attolini M. La pintura mural en centros de salud, un cambio en la experiencia visual a través de la armonía del color. Ciudad de México: Escuela Nacional de Artes Plásticas, UNAM; 2021. Disponible en: https://repositorio.unam.mx/contenidos/3609674