Analysis of Information literacy skills in Medical Residents

Main Article Content

Omar Chávez Martínez https://orcid.org/0000-0003-2633-1898
Alejandro Moctezuma-Paz https://orcid.org/0000-0003-4015-8040
Gloria Patricia Sosa-Bustamante https://orcid.org/0000-0002-8460-4965
Alma Patricia González https://orcid.org/0000-0002-3401-7519
Carlos Paque-Bautista https://orcid.org/0000-0002-2658-0491

Keywords

Students, Medical, Information literacy, Information Seeking Behavior, Access to Information

Abstract

Background: Information literacy skills are essential in evidence-based clinical practice, as their development enables access to, use of, and critical evaluation of scientific information.


Objective: To analyze the information literacy skills of medical residents by examining their practices related to searching for, using, and evaluating scientific information.


Materials and methods: An observational, cross-sectional, and analytical study was conducted among medical residents. An adapted online version of the Occupational Health Information Literacy Competency Questionnaire was administered. The study explored search strategies, use of digital tools, library services, and information evaluation criteria.


Results: A total of 428 residents were analyzed, 69.6% of whom were women. Digital resources and self-directed learning predominated. Male residents demonstrated higher levels of knowledge, skills, and attitudes related to information literacy. Coming from public universities and being enrolled in adult-focused specialties were associated with greater use of on-site or home loan library services. Third-year residents and above more frequently used databases such as PubMed and Cochrane for information retrieval.


Conclusions: Medical residents’ information literacy was characterized by a predominance of self-directed learning, with male residents showing higher proficiency in knowledge, skills, and attitudes. The implementation of institutional information literacy programs is recommended.

Abstract 0 | PDF (Spanish) Downloads 0

References

1. Sánchez-Asín A, Boix-Peinado JL, Jurado-de los Santos P. La sociedad del conocimiento y las TICs: una inmejorable oportunidad para el cambio docente. Pixel-Bit Rev Medios Educ. 2009;(34):179-204. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36812036013

2. Domínguez Sánchez-Pinilla M. Las tecnologías de la información y la comunicación: sus opciones, sus limitaciones y sus efectos en la enseñanza. Nómadas. 2003;(8). Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18100809

3. Quesada-Vania CT, Trujano-Ruíz P. Infoxicación, angustia, ansiedad y web semántica. Razón Palabra. 2015;(92):1-27. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199543036056

4. Rodriguez-Barboza JR. Desempeño laboral y tecnoestrés en la enseñanza virtual de inglés. Rev Tecnol Educ Docentes 2.0. 2023;16(2):273-80. Disponible en: https://ve.scielo.org/pdf/rted/v16n2/2665-0266-rted-16-02-273.pdf

5. Li K, Jiang S, Yan X, et al. Mechanism study of social media overload on health self-efficacy and anxiety. Heliyon. 2023;10(1):e23326. doi: 10.1016/j.heliyon.2023.e23326

6. Li W, Khan AN. Investigating the impacts of information overload on psychological well-being of healthcare professionals: Role of COVID-19 stressor. Inquiry. 2022;59:469580221109677. doi: 10.1177/00469580221109677

7. Sbaffi L, Walton J, Blenkinsopp J, et al. Information overload in emergency medicine physicians: A multisite case study exploring the causes, impact, and solutions in four North England National Health Service trusts. J Med Internet Res. 2020;22(7):e19126. doi: 10.2196/19126

8. Nass de Ledo I. La documentación en salud. Rev Venez Oncol. 2007;19(3):193. Disponible en: http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-05822007000300001

9. Valenzuela JI. Fundamentos de la informática en salud ¿Qué es, para qué nos sirve y a dónde nos va a llevar? Acta Med Colomb. 2016;41(3):51-9. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=163147636011

10. Franco-Rico JA, Carrillo-Barragán BI, Espinosa-Alarcón PA. Habilidades informativas en médicos residentes de pediatría: validación de un instrumento y desarrollo de un taller de alfabetización informacional en el IMSS. Investig Bibl. 2024;38(98):121-43. doi: 10.22201/iibi.24488321xe.2024.98.58859

11. Morales-Carrera UA, Cervantes-Vásquez MA, Benítez-Moreno GE. Análisis descriptivo del nivel de competencias en enfermeras de primer nivel del IMSS. Congreso Nacional de Investigación Educativa. 2020. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/343442234

12. Lucas-Delgado DG, Calle-García RX. La alfabetización informacional en la innovación curricular: estrategias pedagógicas a partir del empleo de la biblioteca escolar. ReHuSo. 2019;4(2):69-81. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=673171022004

13. Dulzaides Iglesias ME. La alfabetización informacional como línea de desarrollo en la Educación Superior de las Ciencias Médicas. MediSur. 2010;8(4):1-5. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180016115001

14. Diekema AR, Hopkins ES, Patterson B, et al. Using information practices of nurses to reform information literacy instruction in baccalaureate nursing programs. Evid Based Libr Inf Pract. 2019;14(4):72-102. Disponible en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9757814/

15. Barr A. Initial efforts to improve medical student information-seeking behavior with embedded library instruction. J Med Libr Assoc. 2023;111(4):823-8. doi: 10.5195/jmla.2023.1771.

16. Fernández-Lafargue BL, Ávila-Roque I, Labarrere-Sarduy N, et al. Diseño y validación del cuestionario "Competencias informacionales en salud ocupacional". Rev Cubana Salud Trab. 2014;15(2):27-34. Disponible en: https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubsaltra/cst-2014/cst142e.pdf

17. Sánchez-Díaz M. Diagnóstico de las competencias informacionales en Ciencias de la Información desde la percepción del estudiante de la Universidad de la Habana. Investig Bibl. 2015;29(67):201-18. Disponible en: https://www.scielo.org.mx/pdf/ib/v29n67/0187-358X-ib-29-67-00201.pdf

18. Chevalier A, Dosso C. The Influence of Medical Expertise and Information Search Skills on Medical Information Searching: Comparative Analysis From a Free Data Set. JMIR Form Res. 2025;9:e62754. doi: 10.2196/62754.

19. Lindsey WT, Olin BR. PubMed searches: overview and strategies for clinicians. Nutr Clin Pract. 2013;28(2):165-76. doi: 10.1177/0884533613475821.

20. Estrela M, Semedo G, Roque F, et al. Sociodemographic determinants of digital health literacy: A systematic review and meta-analysis. Int J Med Inform. 2023;177:105124. doi: 10.1016/j.ijmedinf.2023.105124.

21. Sánchez-García S, Yubero S. Papel socioeducativo de las bibliotecas públicas: nuevos perfiles profesionales para nuevos tiempos. El profesional de la información. 2016;25(2):226-236. Disponible en: http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.mar.09

22. Díaz-Plasencia J, Díaz-Reyna JA, Valencia-Mariñas H, et al. Importancia de las competencias y utilidad de las actividades de aprendizaje en el desempeño de los residentes de medicina. FEM Rev Fund Educ Médica. 2016;19(4):193-203. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2014-98322016000400006

23. Espina CR, Spracklin E. What is information literacy in an infodemic? Nurse Educ Today. 2022;111:105294. doi: 10.1016/j.nedt.2022.105294.

24. Dulzaides-Iglesias ME, Molina-Gómez A. La competencia informacional: concepción relevante a considerar en la Educación Superior. MediSur. 2007;5(1):44-7. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180020178012